3.4 MultiplyingFractions3.4 MultiplyingFractions
3.4 MultiplyingFractions3.4 MultiplyingFractions
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Ex: Indicate the fraction of the shaded region:
These 3 fractions areequal because they coverthe same area
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II) Unit Square
Each side of an unit square is 1 unit long
The area of an unit square is 1unit2
If you cut each side in half, and shade only ½ the columnsand ½ the rows, the overlapping area will be the product
Overlapping Area
The overlapping area
is ¼ of the unit square
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Rules for Multiplying with Manipulatives:
The denominators indicate how many rows orcolumns to split each side into
The numerators indicate how many rows or columnsto shade in
The product will be the fraction of overlappingboxes
Ex: Multiply
Split the unit box into
8 columns and 6 rows
7 columns are shaded
5 rows are shaded
35 out of 48 boxes
overlapp
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Practice: Multiply the followingfractions using manipulatives
9 columns and8 rows
4 columns areshaded
6 rows areshaded
The overlapping piecescan be shifted to reduce
the number of cuts
10 columns and9 rows
3 columns areshaded
5 rows areshaded
Rearrange the pieces toto reduce the numberof cuts
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Ex: Write the equation for the followingmultiplication
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Ex: Jason spent 2/3 of his money on books.  Hethen spent ¼ of the rest on shoes.  Whatpercentage of his savings does he have?
Take 2/3 away from the unit square
1/3 of his money is left
Take away ¼ of the money left
3 out of 12 units left
Jason has still 25% of his savings
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Mandy bought some donuts and left it in the staffroom.  One hour later, 3/5 of the donuts were eaten.When she returned another hour later, 2/3 of theremaining donuts were gone and four donuts wereleft.  How Mandy donuts did Mandy buy?
Take 3/5 away from the unit square
2/3 of the remaining donuts were gone
2 out of 15 boxes are left
If 4 donuts are left, then each yellowbox represents 2 donuts
Mandy bought 30 donuts
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Simplifying Fractions
The common factor is 4
Put the boxes intogroups of 4
The common factor is 6
The common factor is 7
Reduce the cuts bygrouping every 2 column
The greatest common
factor is 14
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Multiplying Fractions
Simplify each fraction by cancelling out commonfactors
Multiply the numerators (Top) together and then thedenominators (bottom) together
Check your answer by estimating
Ex: Multiply the following fractions
Simplify each fraction
Multiply the tops together
Multiply the bottomstogether
Simplify, if possible
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Practice: Multiply
Simplify each fraction
Multiply the tops together
Multiply the bottomstogether
Simplify, if possible
Simplify each fraction
Multiply the tops together
Multiply the bottomstogether
Simplify, if possible
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Ex: 5/8 of a class have black hair.  4/9 of thestudents with black hair are girls.  What fractionof the students are girls and have black hair?
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The box represent the whole class
5/8 of this class have black hair
4/9 of this group are girls
Divide the grid into 9 rows
Take only 4 out of the 9 rows
20 out of 72: (REDUCE)
5 out of 18 students are girls andhave black hair
Sara bought a box of cookies at ate 1/8 of it.Jack came and ate 2/7 of what was left.  Tomthen ate 2/5 of the leftovers.  What fractionof the original box is left?
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The box represent all the cookies
1/8 of the cookies were eaten by Sara
2/7 of what was left were eaten by Jack
Tom then ate 2/5 of the leftovers
21 out of 56: (REDUCE)
3 out of 8 of the cookies are left
Ex: Find the missing fraction?
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When you multiply a fraction with
it’s reciprocal, the product becomes 1
Anything times 1 will become itself
Therefore, if you place the reciprocal in the box, it cancels out the first
fraction
Then place 2/3 in the box to get the fraction you want
Simplify the fraction in the box
Ex: Find the missing fraction in the box
First the reciprocal
Then the fraction you want
Simplify the fraction
First the reciprocal
Then the fraction you want
Simplify the fraction
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Homework:
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